ایجاد سوال
dark_mode
1 امتیاز مثبت 0 امتیاز منفی
132 visibility
موضوع: شبکه های مجازی توسط:

داده شخصی چیست؟رسانه های اجتماعی با اطلاعات من چه می کنند؟آیا داده های من برای آن ها ارزشی دارد؟آیا می توان از داده هایی که به شبکه هایی اجتماعی می دهیم درآمد کسب کنیم؟چقدر می توانم کسب کنم… و این پول چگونه پرداخت می شود؟چه کسانی برای داده های ما پول پرداخت می کنند؟

1- داده شخصی چیست؟

داده شخصی (private data) می تواند مفهومی بغرنج و پیچیده برای تعریف باشد، اما اگر خیلی ساده و کلی بخواهیم بگوییم، اطلاعاتی است که می توان با آن هویت یک شخص را به طور مستقیم یا غیرمستقیم تشخیص داد. یکی از پراهمیت ترین قوانینی که مربوط به امور خصوصی است قانون حفاظت عمومی داده (GDPR) می باشد، که 25 می در اتحادیه اروپا اجرایی می شود.
به گفته کمیسیون اروپا، نام، محل سکونت، آدرس ایمیل، اطلاعات محل هایی که توسط گوشی موبایل شما جمع آوری شده، آدرس آی پی و سابقه پزشکی، مثال هایی از داده های شخصی شما می باشند. حتی اگر اطلاعات مربوط به شما ناشناس سازی شده باشد، اگر نام مستعار یا رمزگذاری ای که استفاده شده است بتواند موجب تشخیص هویت شما شود، همچنان جزو اطلاعات شخصی محسوب می شود.
2- رسانه های اجتماعی با اطلاعات من چه می کنند؟
این به نوع استفاده آن ها از داده ها و سیاست های حریم خصوصی شان بستگی دارد. خوشبختانه، بسیاری از شرکت ها دارند متوجه می شوند که می بایست شفافیت بیشتری به خرج دهند. تابحال، کاربران بزرگ ترین شبکه های اجتماعی باید متن هایی بسیار طولانی را می خواندند و متوجه می شدند از داده هایشان چگونه استفاده می شود. ولی اگر صادق باشیم باید گفت که ما بسیاری اوقات با این ضوابط و شرایط موافقت می کنیم بدون اینکه آن ها را بخوانیم.
به عنوان نمونه، اگر برای دانلود همه داده هایی که فیسبوک از شما دارد درخواست بدهید، احتمالا این شامل تاریخچه کامل پیام های چت شما و فهرست کامل مخاطبان تلفنی شما می باشد. آیتم هایی که در فید شما ظاهر می شوند اغلب براساس چیزهایی است که پیش تر لایک زده اید یا برایشان کامنت گذاشته اید. لاگین باقی ماندن در یک شبکه اجتماعی می تواند به این معنی باشد که آن شبکه اجتماعی عملا می تواند تمامی وبسایت هایی که بازدید می کنید را ببیند و این اطلاعات گاهی برای انتخاب نوع تبلیغاتی که مورد علاقه شما باشد استفاده می شود. برخی شرکت ها داده های شما را تجمیع می کنند تا تبلیغ کنندگان بتوانند آمارگیری های دقیقی داشته باشند، مثلا یک مرد سی و اندی ساله، در نیویورک زندگی می کند، یک سگ دارد و غذای مورد علاقه اش همبرگر است.
آگاهی عمومی درباره استفاده های داده های شخصی بوسیله شبکه های اجتماعی، با رسوایی اخیر فیسبوک، به اوج خود رسید. شرکت تحلیل داده کمبریج آنالیتیکا، متهم به بهره برداری از داده های شخصی حداقل 50 میلیون پروفایل فیسبوک بدون رضایت آن ها، برای توسعه یک الگوریتم مربوط به رای دهندگان در انتخابات آمریکا شده است.
3- آیا داده های من برای آن ها ارزشی دارد؟
برای کمپانی های مشخصی چون گوگل، لینکدین و فیسبوک، داده های شخصی شما فوق العاده ارزشمند است. بخش مهمی از درآمد سالانه آن ها از راه تبلیغات است. هرچند بسیاری از سرویس های آن ها به صورت رایگان قابل استفاده هستند، ولی در عوض داده هایی که از رفتار کاربر جمع آوری می شود می تواند برای تبلیغ کنندگان جذاب باشد.
هر چند، داده های شخصی از راه های دیگری نیز می توانند سودآور باشند. برای مثال، اگر شما یک شخص حرفه ای و بسیار موفق باشید که در سایتی ثبت نام کرده اید، شرکت مالک سایت می تواند در مقابل اجازه دسترسی به اطلاعات تماس و پروفایل کامل شما، از کاربران پول بگیرد.
4- آیا می توان از داده هایی که به شبکه هایی اجتماعی می دهیم درآمد کسب کنیم؟
بلاک چین این پتانسیل را دارد که به فرد کنترل عمومی بیشتری برروی داده های شخصی بدهد و به او کمک کند تا هرجا از اطلاعاتش استفاده شد پول دریافت کند. با استفاده از سیستم های تمرکز زدایی شده، مردم به طور بالقوه می توانند تصمیم بگیرند که چه کسی اطلاعاتشان را بدست آورد و ارزشش چقدر باشد. این معامله داده معمولا توسط شرکتی که پلتفرم بلاک چین را اجرا می کند تسهیل می شود و در بسیاری موارد، آن ها تنها مبلغی اندک در پایان هر معامله دریافت می کنند.
5- این سیستم چگونه کار می کند؟
این به نوع داده های شخصی ای که شما می خواهید بفروشید و نوع کسب و کاری که قصد خرید آن را دارد بستگی خواهد داشت. برای مثال، ممکن است شما قادر به گردآوری پروفایل های خود در شبکه های اجتماعی برروی یک سیستم معامله داده ی مبتنی بر بلاک چین باشید و تصمیم داشته باشید در برنامه ای شرکت کنید که براساس آن، هنگامی که این اطلاعات با شرکت ها به اشتراک گذاشته شد هزینه ای دریافت کنید.
در موارد دیگر، از قبیل یک شبکه حرفه ای یا یک بازار آزاد، کسب و کاری که حجم عظیمی از پروفایل ها را بررسی می کند تا از میانشان آن هایی که شرایط مورد نظرش را دارند را پیدا نماید و سپس مبلغی را از طریق یک قرارداد هوشمند می پردازد.
6- چقدر می توانم کسب کنم… و این پول چگونه پرداخت می شود؟
در بسیاری موارد، این به خود شما بستگی دارد. برخی از پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین به شما اجازه می دهند تا قیمتی که دیگران باید برای مشاهده داده های شخصی شما بپردازند را خودتان تعیین کنید. هرچند، لازم به ذکر است که این اطلاعات تنها زمانی ارزشمند خواهند بود که برروی وبسایت یا هر مکان آنلاین دیگری به آسانی قابل دسترس نباشند.
هزینه ممکن است با توکن به شما پرداخت شود که بعدا می تواند برای خرید خدمات برروی پلتفرم مشابه استفاده شود و یا به ارز رمزهای دیگر یا پول های معمولی تبدیل شود. در موارد دیگر، شما به طرق دیگری هزینه را دریافت می کنید. برای مثال، اجازه دسترسی به داده های شخصی شما ممکن است به شما کمک کند در هنگام خرید با کارت اعتباری خود جایزه نقدی دریافت کنید(Cashback)، یا در هنگام خرید آنلاین وسایل، تخفیف های گسترده دریافت نمایید.
7- چه کسانی برای داده های ما پول پرداخت می کنند؟
برای شروع، شرکت هایی که سعی می کنند محصولاتشان را با رعایت اخلاق، تبلیغ کنند احتمالا ترجیح می دهند که از سیستم مبتنی بر بلاک چین به جای سیستمی که داده ها را به صورت یکجا و بدون اطلاع کاربر به چنگ می آورد، استفاده کنند. برخی کسب و کارها و افراد ممکن است بخواهند داده ها را بخرند چرا که بدین ترتیب خواهند توانست در مورد جستجوی گروهی که هدف آن هاست دقیق تر عمل کنند. ضمنا، این آن ها را از اتلاف هزینه برای رسیدن به مصرف کنندگانی که هرگز به سخنانشان رغبتی ندارند مصون می دارد.
همچنین، چون شما برروی داده هایتان کنترل دارید، احتمال بیشتری برای راستین بودن اطلاعاتی که ارائه می دهید وجود خواهد داشت. تبلیغ کنندگان اغلب داده های استنباطی را دریافت می کنند، که در این موارد، استنتاج هایی که صورت می گیرد براساس اطلاعاتی که داوطلبانه داده اید و نیز داده هایی که به صورت خودکار براساس فعالیت آنلاین شما جمع آوری شده است، می باشد. هنگامی که شما از قبل می دانید که اطلاعاتتان بدین منظور استفاده می شود، استنتاج های نادرست، بیشتر قابل پیشگیری خواهند بود.
یک مثال از پلتفرم بلاک چین که شما می توانید برای داده هایتان پول دریافت کنید Profede می باشد. این شرکت پروتکلی را پیشنهاد می کند که براساس آن بیزنس ها می توانند برای افراد حرفه ای که شرایط مورد نیازشان را داشته باشند جستجو نمایند. و هنگامی که آن بیزنس بخواهد به داده های شخصی یک فرد دسترسی پیدا کند، آن شخص است که پول دریافت می کند و نه واسطه.
به شما خواننده محترم پیشنهاد می شود قبل از اقدام عملی در این زمینه تحقیقات کاملی صورت دهید و تنها به نوشته حاضر بسنده نفرمائید.
اگر خواستی، با این لینک از ما حمایت کن

پاسخ شما

looks_5نام شما برای نمایش - اختیاری
حریم شخصی : آدرس ایمیل شما محفوظ میماند و برای استفاده های تجاری و تبلیغاتی به کار نمی رود
عدد چهار رقمی در تصویر را وارد کنید

برای جلوگیری از این تایید در آینده, لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید.
اگر حساب گوگل دارید به راحتی وارید شوید

0 پاسخ وجود دارد

سوالات مشابه

برای دسترسی راحت به مطالب سایت ، اپلیکیشن سایت را نصب کنید
و لطفا بعد از نصب امتیاز دهید. با تشکر از حمایت شما
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ 42 visibility
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ 29 visibility
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ 55 visibility
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ 26 visibility
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
0 پاسخ 30 visibility
ارسال شده در 29 آذر 1401 موضوع: شبکه های کامپیوتری توسط: بی نام

23.1k سوال

8.4k پاسخ

602 دیدگاه

9.5k کاربر

103 نفر آنلاین
1 عضو و 102 مهمان در سایت حاضرند
اعضای حاضر در سایت
بازدید امروز: 6703
بازدید دیروز: 19252
بازدید کل: 14635219
...