Emma فهرستی از اعداد در یک کاربرگ دارد (مثلاً در ستون A) که به صورت هفتگی به آنها اضافه می شود. او باید میانگین 12 عدد آخر در ستون را محاسبه کند. او تعجب می کند که چگونه می تواند این کار را انجام دهد و میانگین آن همیشه 12 عدد آخر را منعکس کند، حتی اگر هر هفته اعداد را اضافه کند.
با فرض اینکه هیچ شکافی در محدوده اعداد شما وجود ندارد، می توانید میانگین 12 عدد آخر را با این فرمول محاسبه کنید:
=AVERAGE(OFFSET(A1,COUNTA(A:A)-12,0,12,1))
البته این فرمول باید در سلولی قرار گیرد که در ستون A نیست. از تابع COUNTA برای تعیین تعداد سلول های موجود در ستون A استفاده می کند. اگر 100 سلول در ستون A استفاده می شود، به این معنی است که در نهایت فرمولی را به این شکل ارزیابی می کنید:
=AVERAGE(OFFSET(A1,100-12,0,12,1))
البته، 100 منهای 12، 88 است، و این عدد به عنوان یک افست از سلول شروع (A2) استفاده می شود تا بگوییم که محدوده ای که باید میانگین گیری شود باید از A89 شروع شود و 12 سلول به پایین گسترش یابد. این بدان معناست که میانگین در نهایت برای محدوده A89:A100 است. همانطور که اعداد بیشتری در پایین ستون A اضافه می شود، فرمول همیشه 12 عدد آخر را منعکس می کند.
اگر ستون A کمتر از 12 ردیف داده در آن باشد، این فرمول یک خطا برمیگرداند. برای تطبیق با این امکان، ممکن است بخواهید فرمول را کمی تغییر دهید:
=AVERAGE(OFFSET(A1,COUNTA(A:A)-MIN(COUNTA(A:A),12),0,MIN(COUNTA(A:A),12),1))
به جای استفاده از مقدار سخت و سریع 12 ردیف، تابع MIN (در دو مکان) حداقل تعداد واقعی سطرها یا 12 را برمی گرداند. بنابراین، اگر کاربرگ شما فقط دارای اعداد در سلول های A1:A5 باشد، تابع MIN تضمین می کند که فرمول فقط آن 5 مقدار را میانگین می کند.