فرض کنید قصد داریم تا فاصلهی زمانی اتصال بین دو دستگاه توی
شبکه رو به دست بیاریم و مثله بازی «پینگپونگ» که با هربار برخورد توپ، پینگ به وجود میاد، در اینجا با هربار اتصال دو دستگاه، پینگ به وجود میاد و زمانی که برای مثال شما از کامپیوتر شخصی خودتون به
سرور یک سایت درخواست ارسال میکنید، وقتی که دخواست شما به سرور برسه، پینگ شما به وجود میاد و تا رسیدن درخواست شما به سرور، یک تاخیر زمانی وجود داره که به اون زمان پینگ میگن.وقتی شما روی لینکی کلیک میکنید، پیامی رو توی شبکههای اجتماعی به دوستانتون ارسال میکنید، وارد یک بازی آنلاین میشید و …، در واقع یک تاخیر زمانی توی همهی اینها وجود داره تا درخواست شما توی شبکه به سرور بریسه و پینگ رخ بده! و هرچه پینگ ما سریعتر اتفاق بیافته این زمان کمترهه و هرچه پینگ ما دیرتر اتفاق بیافته، این زمان بیشتر هستش!چون مقدار پینگ کمتر، سرعت بیشتری رو به همراه داره.
کاربرد پینگ :
پینگ صرفا ابزاری برای اندازه گیری «عملکرد» نیست. و ویژگی بخصوص پینگ، اندازه گیری زمان تاخیر اتصال بین کامپیوتر شما با دستگاه مقصد (Remote Device) هست. چراکه پینگ، مدت زمان ارسال بسته (Packet) از رایانه شما، رسیدن اون به دستگاه مقصد و ارسال مجدد اون به رایانه شما رو مشخص میکنه و خیلی از بازیهای آنلاین، از پینگ برای اندازه فاصلهی زمانی به صورت تصویری بهره میبرند.آیا تا کنون به این نکته توجه کردید که وقتی توی یک وبسایت روی لینکی کلیک میکنید، صفحهی مقصد بلافاصله باز نمیشه؟! در این حالت یک زمان تاخیر وجود داره. درخواست باز کردن صفحهی جدید باید از سوی رایانهی شما ارسال بشه و بعد صفحهی مورد نظر برای شما بارگذاری بشه. زمان کوتاهی برای ارسال هر بستهی دادهای (Packet Data) از کامپیوتر شما به کامپیوتر مقصد طول میکشه. که پینگ به شما اجازه میده این زمان رو اندازهگیری کنید.
این موضوع در هنگام اجرای بازیهای آنلاین بیشتر قابل درک هستش. مثلا اگه شما می خواید یک بازی انلاین بکنید که نیاز به پینگ ۲۰ میلیثانیه داره، زمان تاخیرتون باید خیلی کوتاه باشه. در این صورت کار هایی که در بخشهای مختلف بازی انجام میدید، تقریبا بلافاصله انجام میشه. اگه پینگ شما بالاتر و مثلا ۲۰۰ میلیثانیه هستش، کارهایی که توی بازی انجام میدید، با یک فاصلهی زمانی انجام میشن و در نتیجه شما نسبت به سایر افرادی که به طور همزمان با اونها بازی میکنید، عقب میمونید.
آیا پینگ صفر امکان پذیر است؟
همونطور که گفتم خدمتتون، هرچی پینگ کوتاهتر باشه، بهتره. پینگ صفر، یعنی رایانهی ما به صورت بی وقفه و بدون تاخیر، با رایانهی مقصد در ارتباط باشه.اما با توجه به قوانین فیزیک، حتی قسمت خیلی کوچیکی از یک داده، که بتونیم به اون بسته بگیم، برای انجام مسیر رفت و برگشت، یک مدت زمانی رو نیاز داره. حتی اگه دادههای شما توی کابلهای فیبر نوری ارسال و دریافت بشن، با محدودیت سرعت نور مواجه هستن. از قسمت دیگه به دلیل وجود روترهای واسطه که بستههای دادهای رو دریافت می کنن و اون ها رو به اتصالات دیگه ای میفرستند، باز هم در رفت و آمد بستهها محدودیت ایجاد میشه.اگه شما قصد اجرای دستور پینگ رو در سرور محلی (Localhost) و روی رایانه خودتون داشته باشید، در واقع شما از رایانه خودتون خواستید تا بستهها رو از خودش به خودش ارسال بکنه و در این حالت شما زمان پینگ رو صفر میلی ثانیه می بینید. این یعنی رایانهها میتونن با خودشون به صورت بلادرنگ ارتباط داشته باشند. البته در این شرایط باز هم نمیتونیم زمان صفر مطلق رو برای انجام پینگ انتظار داشته باشیم، چرا که برای اجرای دستور توسط
نرم افزار مربوطه زمانی هر چند بسیار کوتاه (بسیار نزدیک به صفر)، نیاز هست. اما به هر حال این زمان اونقدر کمه که میتوانیم از اون چشم پوشی کنیم و زمان صفر میلیثانیه رو برای ارتباط رایانه با خودش در نظر بگیریم.
بگذارید خیالتون رو راحت کنم، شما اصلا نمیتونید پینگی با زمان صفر داشته باشید و این محدودیت به دلیل قوانین فیزیک هست.