در این مقاله با سینتکس پایه در پایتون آشنا می شویم. این یکی از معیارهای اساسی برای نوشتن کد در پایتون است.
اولین برنامه پایتون
بیایید قبل از اینکه به یادگیری نحو آن بپردازیم، نحوه نوشتن و اجرای اولین برنامه ساده پایتون را درک کنیم.
برنامه نویسی حالت تعاملی
حالت تعاملی یک پوسته خط فرمان است که هنگام اجرای دستورات صادر شده قبلی در حافظه فعال، پاسخی فوری برای هر عبارت ارائه می دهد .
مثال:
# Python Interactive Mode Programming >>> print ("Hello, Python!");
خروجی:
# Result when you run the command Hello, Python!
برنامه نویسی حالت اسکریپت
برنامه نویسی حالت اسکریپت ، کد پایتون در یک فایل نوشته می شود . مفسر پایتون فایل را می خواند، سپس آن را اجرا می کند و نتیجه دلخواه را می دهد.
به عنوان مثال، بیایید یک برنامه پایتون ساده در یک اسکریپت بنویسیم. درtest.pyفایلی که ایجاد کرده اید، کد منبع زیر را تایپ کنید:
# Inside the test.py file print ("Python is FUN!")
ما فرض می کنیم که مفسر پایتونPATH variable را در خود جای داده است . حالا این برنامه را به این صورت اجرا کنید:
# command prompt or shell - running a Python C:\Python Tutorial>py test.py
خروجی:
# Result when you run the command Pytho is FUN!
برای اینکه بتوانید کد پایتون ارائه شده در این درس را آزمایش کنید، باید کد را در ویرایشگر کد خود مانند PyCharm آزمایش کنید . اما اگر می خواهید این کد را به صورت آنلاین اجرا کنید، ما یک کامپایلر آنلاین در پایتون نیز داریم تا بتوانید کد پایتون خود را به صورت رایگان تست کنید.
شناسه های پایتون
شناسه در پایتون نامی است که می تواند برای اشاره به متغیر، تابع، کلاس، ماژول یا اشیاء دیگر استفاده شود.
در اینجا چند قانون برای نام گذاری شناسه های پایتون وجود دارد:
- شما مجاز به استفاده از کلمات کلیدی رزرو شده نیستید وگرنه باعث پرتاب می شود SyntaxError.
- شما نمی توانید یک شناسه را فقط با استفاده از اعداد نام ببرید.
- شما نمی توانید یک نام شناسه را با یک شماره شروع کنید.
- حرف اول نام کلاس همیشه با حروف بزرگ نوشته می شود . همه شناسه های دیگر با یک حرف کوچک شروع می شوند.
- شناسه ها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند و شناسه های متفاوتی "abc"هستند "ABC".
- اگر یک شناسه با یک زیرخط شروع شود، به این معنی است که یک شناسه خصوصی است.
- وقتی یک شناسه با دو خط زیر شروع می شود، به این معنی است که بسیار خصوصی است.
- اگر انتهای شناسه دو خط زیر هم داشته باشد، یک نام خاص تعریف شده توسط زبان است.
کلمات کلیدی پایتون
کلمات کلیدی پایتون در لیست زیر نشان داده شده است. اینها کلمات رزرو شده هستند، به این معنی که شما نمی توانید آنها را به عنوان نام ثابت، متغیر یا هر چیز دیگری استفاده کنید. در هیچ یک از کلمات کلیدی پایتون حروف بزرگ وجود ندارد.
and |
exec |
not |
assert |
finally |
or |
break |
for |
pass |
class |
from |
print |
continue |
global |
raise |
def |
if |
return |
del |
import |
try |
elif |
in |
while |
else |
is |
with |
except |
lambda |
yield |
کلمات کلیدی پایتون
خطوط و تورفتگی ها
به فضاهای سفید در خطوط کد، تورفتگی گفته می شود . تورفتگی پایتون مهم است، در حالی که تورفتگی در سایر زبان های برنامه نویسی فقط برای بهبود خوانایی استفاده می شود.
تعداد فاصله ها در تورفتگی می تواند متفاوت باشد، اما تمام عبارات یک بلوک باید تعداد فاصله های یکسانی در تورفتگی داشته باشند. بیایید به یک مثال ساده نگاه کنیم تا ببینیم تورفتگی چگونه کار می کند.
def sample_function(): print("Hello, Python!") if True: print("Hi") else: print("Bye!") print("Python is Fun!")
ما در مورد کد و کاری که انجام می دهد صحبت نمی کنیم. در عوض، بیایید به سطوح مختلف تورفتگی نگاه کنیم.
# Functions def sample_function():
نشان می دهد که تابع از کجا شروع می شود، بنابراین هر خط کدی که به تابع تعلق دارد باید حداقل با یک سطح تورفتگی داشته باشد. توجه داشته باشید که دستورات چاپ و if حداقل یک سطح به عقب باز می گردند. اما آخرین جمله ای که می گوید چطور "print"؟ می بینیم که بخشی از تابع نیست زیرا اصلا تورفتگی ندارد.
حالا بیایید به داخل بلوک تابع برویم، که هر عبارتی است که حداقل یک سطح با ابتدای تابع فاصله دارد.
اولین دستور چاپ یک سطح تورفتگی دارد زیرا فقط در زیر تابع قرار دارد و تحت هیچ حلقه یا شرط دیگری نیست. از طرف دیگر دستور چاپ دوم بخشی از دستور if است.
if True: print("Hi")
دستور if فقط یک سطح تورفتگی دارد، اما هر بلوک کدی که باید زیر آن نوشته شود باید یک سطح بیشتر از دستور if فرورفته شود. در مورد دیگری نیز همینطور است.
قوانین تورفتگی پایتون:
- بک اسلش ("/") از کاراکتر نمی توان برای تقسیم یک تورفتگی به دو یا چند خط استفاده کرد.
- اگر سعی کنید خط اول کد را در پایتون تورفتگی کنید، یک IndentationError علامت پرتاب می شود. شما نمی توانید خط اول کد را متفاوت جلوه دهید.
- اگر از یک برگه یا یک فاصله برای تورفتگی کد خود استفاده می کنید، بهتر است برای بقیه کد خود از همان اولویت فاصله استفاده کنید. از ترکیبی از برگه ها و فضاهای خالی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است باعث ایجاد تورفتگی اشتباه شود.
- برای اولین سطح تورفتگی، بهتر است از 1 زبانه (یا 4 فاصله) استفاده کنید و برای هر سطح بعد از آن، 4 فاصله سفید (یا 1 تب) اضافه کنید.
کد پایتون زمانی که تورفتگی دارد بهتر و سازماندهیتر به نظر میرسد. این به شما ایده خوبی از نحوه عملکرد کد تنها با یک نگاه می دهد. همچنین، قوانین تورفتگی ساده هستند، و اگر در حال نوشتن کد در یک IDE هستید، اکثر آنها این کار را به صورت خودکار برای شما انجام می دهند.
یکی از مشکلات تورفتگی این است که اگر کد شما طولانی باشد و دارای سطوح مختلف فرورفتگی زیاد باشد، رفع خطای تورفتگی حتی یک خط ممکن است سخت باشد.
بیایید به برخی از اشتباهات تورفتگی نگاه کنیم تا مطمئن شویم متوجه شده اید.
>>> p = 5 File "", line 1 p = 5 IndentationError: unexpected indent
همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، نمیتوانیم خط اول را تورفتگی کنیم، بنابراین یک عدد دریافت میکنیم IndentationError.
if True: print("Inside True Statement") print("Will throw error because of extra whitespace") else: print("False")
یک IndentationError ایجاد میشود زیرا دستور چاپ دوم از یک تورفتگی استفاده میکند اما حاوی فضای سفیدی است که در پایتون مجاز نیست.
if True: print "True" else: print "False"
IndentationErrorپرتاب خواهد شد زیرا printعبارات داخل ifو elseبا یک سطح تورفتگی ندارند.
#Error Message from Python IndentationError: expected an indented block
نقل قول در پایتون
در پایتون ، اشیاء رشته ای با علامت نقل قول ساخته می شوند . پایتون می تواند رشته ها را با یک، دو یا سه مجموعه نقل قول بخواند .
پایتون از سه نوع علامت نقل قول پشتیبانی می کند:
- تنها ()
- دو برابر (")
- سه گانه ("" یا """)
آنها اجازه دادند که رشته از بیش از یک خط عبور کند. به عنوان مثال، موارد زیر همه قانونی هستند:
word = word sentence = "This is a sentence." paragraph = """This is a paragraph. It is made up of multiple lines and sentences."""
از گیومه های سه گانه قبلاً برای ایجاد نظر چند خطی در بخش نظرات استفاده شده است. در پایتون، رشته ها با نقل قول های تکی و دوگانه اعلان می شوند.
کاراکتر خط جدید در پایتون
کاراکتر n در پایتون برای شروع یک خط جدید استفاده می شود. این کاراکتر به رایانه می گوید که به انتهای یک خط رسیده است و هر کاراکتر دیگری در یک خط جدید چاپ می شود.
مثال:
sample1 = "This is an example\nThis is the sentence with new line." print(sample1)
خروجی:
This is an example This is the sentence with new line.
کامنت ها در پایتون
خطی از متنی که در یک برنامه وجود دارد اما توسط برنامه اجرا نمی شود در پایتون به عنوان یک کامنت گفته می شود . نظرات در پایتون با #علامت شروع می شود. آنها می توانند در ابتدای یک خط، بعد از یک فضای خالی یا بعد از مقداری کد بروند. اگر یک رشته واقعی دارای #کاراکتر باشد، بخشی از رشته است.
# First comment print ("Python is Fun!") # Second comment
این منجر به موارد زیر می شود:
Python is Fun!
شما می توانید در مورد بیش از یک خط به روش های زیر نظر دهید:
# First comment # Second comment # Third comment # Fourth comment
مفسر پایتون همچنین به رشته نقل قول سه گانه زیر که می تواند به عنوان یک نظر چند خطی استفاده شود اهمیتی نمی دهد:
This is a multiline comment.
با استفاده از خطوط خالی
خطی که فقط دارای فضای خالی روی آن باشد، احتمالاً با یک نظر، a نامیده می شود "blank line"و پایتون اصلاً به آن اهمیت نمی دهد.
برای پایان دادن به یک دستور چند خطی در یک جلسه مفسر تعاملی، باید یک خط خالی تایپ کنید.
بیانیه های متعدد در یک خط
برای نوشتن چند عبارت در یک خط در پایتون ، باید از نقطه ویرگول ( ;) استفاده کنید. نقطه ویرگول به شما امکان می دهد بیش از یک دستور را در یک خط قرار دهید، تا زمانی که هیچ یک از دستورات یک بلوک کد جدید را شروع نکنند. در اینجا مثالی از نحوه استفاده از نقطه ویرگول آورده شده است:
# using semicolon import sys; x = foo; sys.stdout.write(x + \n)
آرگومان های خط فرمان
Command Line Arguments به آرگومان هایی که بعد از نام برنامه در پوسته خط فرمان سیستم عامل داده می شود اشاره دارد. ما از آرگومان های خط فرمان استفاده می کنیم تا ماهیت برنامه خود را تا حد امکان عمومی نگه داریم.
به عنوان مثال، اگر برنامه ای برای خواندن یک فایل CSV بنویسیم، با وارد کردن یک فایل CSV از خط فرمان، برنامه ما برای هر فایل CSV کار می کند و آن را عمومی می کند.
بنابراین، چگونه آرگومان ها را در خط فرمان در پایتون ارسال کنیم؟
ساده است. شما باید اسکریپت پایتون را از ترمینال به روشی که در ابتدای مقاله صحبت کردیم اجرا کنید و سپس ورودی ها را اضافه کنید.
# argument sample python test_file.py arg1 arg2 … arg N
در اینجا، نام اسکریپت، و از طریق آرگومان هایی که باید در خط فرمان داده شوند، آمده است .test_file.pyarg1 argN N
حتما تعجب می کنید که چگونه می توان آرگومان های خط فرمان را خواند. رایج ترین راه استفاده از ماژول sys است.
همچنین می توانید اسکریپت خود را طوری تنظیم کنید که گزینه های مختلف را بپذیرد. Command Line Arguments مبحث پیشرفته تری است که پس از یادگیری بقیه آموزش پایتون باید آن را مطالعه کنید.