احتمالاً داستان هایی از افرادی شنیده اید که فایل ها را به دلیل حذف تصادفی، ویروس رایانه یا خرابی سیستم از دست می دهند. به ناچار اولین توصیه ای که به قربانی ارائه می شود این است که فایل های از دست رفته را از یک نسخه پشتیبان بازیابی کند. متأسفانه، داستان معمولاً با اعتراف قربانی به عدم تهیه نسخه پشتیبان به پایان می رسد.
انجام منظم پشتیبان گیری از سیستم باید یک وظیفه ضروری مدیریت سیستم در نظر گرفته شود. به این ترتیب، در صورتی که نیاز به بازیابی فایل ها داشته باشید، فقط باید آنها را از نسخه پشتیبان بازیابی کنید. پشتیبان گیری می تواند به صورت دستی یا خودکار انجام شود. (پیکربندی پشتیبانگیری خودکار در زیر یک نکته دیگر پوشش داده شده است.) میتوانید با نمایش کنترل پنل فرآیند را شروع کنید. مرحله بعدی شما به نسخه ویندوزی که استفاده می کنید بستگی دارد:
شکل 1. کادر محاوره ای Backup and Restore (ویندوز 7).
- در ویندوز 7 و 8 بر روی پیوند پشتیبان گیری از رایانه خود در زیر عنوان System and Security کلیک کنید. ویندوز کادر محاوره ای Backup and Restore را نمایش می دهد.
- در ویندوز 10 روی پیوند پشتیبان گیری و بازیابی (ویندوز 7) در زیر عنوان System and Security کلیک کنید. ویندوز کادر محاوره ای Backup and Restore (ویندوز 7) را نمایش می دهد. (من می دانم که وجود "Windows 7" در پیوند و در نام کادر محاوره ای کمی گیج کننده است، اما مطمئناً - Windows 10 آن را در آنجا گنجانده است.) (شکل 1 را ببینید.)
ابتدا باید محل اقامت پشتیبان خود را مشخص کنید. روی پیوند Change Settings در نزدیکی وسط کادر گفتگو کلیک کنید. جادوگر پشتیبانگیری شروع میشود، که به شما امکان میدهد مکانی را انتخاب کنید که باید پشتیبانگیری شما را نگه دارد و مشخص کنید از چه فایلهایی پشتیبانگیری میشود. پس از انجام این انتخاب ها، گزینه Save Settings and Run Backup جادوگر را کلیک کنید تا جادوگر پایان یابد و پشتیبان گیری شروع شود.
به یاد داشته باشید که ایده خوبی است که مکانی را برای پشتیبان گیری خود مشخص کنید که با درایو (یا درایوهایی) که پشتیبان می گیرید متفاوت باشد. با در دسترس بودن ارزان قیمت هارد اکسترنال این روزها، حتی ممکن است بخواهید روی یک درایو خارجی برای پشتیبان گیری سرمایه گذاری کنید.