وقتی شروع به اضافه کردن عناصر مختلف به اسناد خود می کنید، ممکن است تعجب کنید که چگونه آن عناصر را سفارش دهید. به عنوان مثال، Word به شما اجازه می دهد تا به راحتی عناصری مانند فهرست مطالب، سایر جداول خاص، پاورقی ها، یادداشت های پایانی و فهرست ها را اضافه کنید. اگر سند شما حاوی هر دو یادداشت پایانی و نمایه است، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید نمایه خود را بعد از یادداشت های پایانی خود قرار دهید.
دلیل این سردرگمی معمولاً ظاهر میشود زیرا Word به شما اجازه میدهد محل قرارگیری یادداشتهای پایانی خود را در انتهای یک بخش یا انتهای سند مشخص کنید. اگر میخواهید نمایه شما بعد از یادداشتهای پایانی نمایش داده شود، واضح است که نمیخواهید یادداشتهای پایانی در انتهای سندتان باشد. بنابراین، راه حل این است که پس از پایان متن سند خود و درست قبل از نمایه، یک بخش «صفحه بعدی» اضافه کنید. اکنون سند شما باید دارای دو بخش باشد - یکی برای متن سند و دیگری برای نمایه. بنابراین، در قسمت اصلی سند، یادداشت های پایانی خود را طوری فرمت کنید که در انتهای بخش ظاهر شوند. با دنبال کردن این مراحل می توانید این کار را انجام دهید:
شکل 1. کادر محاوره ای Footnote و Endnote.
- نقطه درج را در قسمتی قرار دهید که حاوی یادداشت های پایانی شما (بدنه اصلی سند شما) است.
- مطمئن شوید که زبانه References روبان نمایش داده می شود.
- روی نماد کوچک در پایین سمت راست گروه Footnotes کلیک کنید. Word کادر محاوره ای Footnote و Endnote را نمایش می دهد.
- روی دکمه رادیویی Endnotes کلیک کنید. (شکل 1 را ببینید.)
- با استفاده از لیست کشویی در سمت راست دکمه رادیویی Endnotes، انتهای بخش را انتخاب کنید.
- روی دکمه Apply کلیک کنید.
- روی Cancel کلیک کنید تا کادر گفتگوی Footnote و Endnote بسته شود.
سپس Word به طور خودکار یادداشت های پایانی را قبل از نمایه شما قرار می دهد، همانطور که می خواهید.
البته، اگر از قبل از چندین بخش در سند خود استفاده می کنید، این روش ساده آنطور که انتظار دارید کار نخواهد کرد. با این حال، همچنان می توانید یادداشت های پایانی خود را در جایی که می خواهید قرار دهید:
شکل 2. تب Layout از کادر محاوره ای Page Setup.
- همانطور که قبلا در این نکته توضیح داده شد، قسمت "صفحه بعدی" را درست قبل از فهرست خود قرار دهید.
- مطمئن شوید که زبانه References روبان نمایش داده می شود.
- روی نماد کوچک در پایین سمت راست گروه Footnotes کلیک کنید. Word کادر محاوره ای Footnote و Endnote را نمایش می دهد.
- روی دکمه رادیویی Endnotes کلیک کنید.
- با استفاده از لیست کشویی در سمت راست دکمه رادیویی Endnotes، انتهای بخش را انتخاب کنید.
- با استفاده از لیست کشویی Numbering، Continuous را انتخاب کنید.
- با استفاده از فهرست کشویی Apply Changes To، کل سند را انتخاب کنید.
- روی دکمه Apply کلیک کنید.
- روی Cancel کلیک کنید تا کادر گفتگوی Footnote و Endnote بسته شود.
- تب Page Layout روبان را نمایش دهید.
- روی نماد کوچک در پایین سمت راست گروه Page Setup کلیک کنید. Word کادر محاوره ای Page Setup را نمایش می دهد.
- مطمئن شوید که تب Layout انتخاب شده است. (شکل 2 را ببینید.)
- تیک گزینه Suppress Endnotes را انتخاب کنید. (چک باکس فقط در صورتی قابل دسترسی است که دو شرط وجود داشته باشد: در واقع یادداشتهای پایانی در سند شما وجود دارد و شما تنظیم کردهاید که یادداشتهای پایانی به جای انتهای سند در انتهای بخش ظاهر شوند.)
- با استفاده از لیست کشویی Apply To، کل سند را انتخاب کنید.
- روی OK کلیک کنید.
- نقطه درج را در قسمتی درست قبل از بخشی که حاوی ایندکس است قرار دهید. (به عبارت دیگر، آن را در قسمتی قرار دهید که بعد از آن می خواهید یادداشت های پایانی ظاهر شوند.)
- تب Page Layout روبان را نمایش دهید.
- روی نماد کوچک در پایین سمت راست گروه Page Setup کلیک کنید. Word کادر محاوره ای Page Setup را نمایش می دهد.
- مطمئن شوید که تب Layout انتخاب شده است.
- چک باکس Suppress Endnotes را پاک کنید.
- با استفاده از لیست کشویی Apply To، این بخش را انتخاب کنید.
- روی OK کلیک کنید.
اکنون Word یادداشتهای پایانی را برای همه بخشها به جز بخشی که شما مشخص کردهاید (در مراحل 16 و 21) حذف میکند، بنابراین تمام یادداشتهای پایانی شما در آنجا ظاهر میشوند - درست قبل از فهرست شما.