راجر تعجب می کند که چگونه می تواند شماره صفحات را به همه صفحات یک کاربرگ به جز چهار صفحه اول اضافه کند. او نمی خواهد که کاربرگ را به دو قسمت تقسیم کند.
اکسل به شما این امکان را می دهد که در سرصفحه یا پاورقی، شماره صفحه را برای هر چیزی که چاپ می کنید مشخص کنید. با این حال، این در مورد آن است - اکسل به شما اجازه نمی دهد تا سرصفحه ها یا پاورقی های مختلف را برای صفحات مختلف مشخص کنید، همانطور که می توانید با Word.
بنابراین، راه حل این است که به سادگی چاپ خود را در دو پاس انجام دهید. پاورقی خود را تنظیم می کنید (بدون شماره صفحه) و سپس صفحات 1-4 را چاپ می کنید. سپس پاورقی را تغییر دهید (شماره صفحه را بردارید) و از صفحه 5 شروع کنید.
البته انجام این کار هر بار که می خواهید چاپ کنید ممکن است خسته کننده شود. ایجاد تغییرات و انجام چاپ با استفاده از ماکرو آسان تر خواهد بود. در اینجا یکی است که می تواند آن را برای شما انجام دهد:
Sub SpecialPrint1()
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = ""
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=1, To:=4
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = "Page &P"
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=5
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = ""
End Sub
این ماکرو اساساً فرآیند دستی که قبلاً ذکر شد را خودکار می کند. دو پاس چاپ در ماکرو انجام می شود. می توانید با استفاده از روش .PrintOut اینها را شناسایی کنید. پاس اول صفحات 1-4 را چاپ می کند و دومی از صفحه 5 به بعد چاپ می شود.
قبل از هر پاس چاپ، ماکرو قسمت مرکزی پاورقی را (با استفاده از ویژگی .CenterFooter) روی هر چیزی که برای آن پاس مناسب است تنظیم می کند. شما می توانید تنها با تغییر ارجاعات به ویژگی .CenterFooter به هر آنچه که مناسب است، تغییر دهید که کدام قسمت از سرصفحه یا پاورقی اصلاح شده است: .LeftHeader، .CenterHeader، .RightHeader، .LeftFooter، .CenterFooter، یا .RightFooter.
توجه داشته باشید که ماکرو فرض می کند که می خواهید صفحه 5 شماره صفحه را به صورت 5 چاپ کند. اگر در عوض، می خواهید شماره صفحه به صورت 1 در پاس دوم چاپ شود، باید ماکرو را فقط کمی تغییر دهید تا یک عدد را مشخص کند. شماره صفحه شروع متفاوت برای مجوز چاپ دوم:
Sub SpecialPrint2()
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = ""
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=1, To:=4
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = "Page &P"
ActiveSheet.PageSetup.FirstPageNumber = -3
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut From:=5
ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = ""
ActiveSheet.PageSetup.FirstPageNumber = xlAutomatic
End Sub
با تنظیم ویژگی .FirstPageNumber روی -3، این بدان معناست که اکسل صفحات 1-4 را به عنوان -3، -2، -1 و 0 در نظر می گیرد و صفحه 5 را به عنوان صفحه 1 در نظر می گیرد.