وقتی صحبت از عیب یابی مشکلات اینترنت می شود، اولین علامت وجود مشکل، علاوه بر نداشتن اینترنت، این است که چراغ های مودم یا تغییر رنگ داده اند، چشمک می زنند یا کلاً روشن نیستند.
1-چراغ WAN
WAN (Wide Area Network) زمانی روشن می شود که ارتباط خوبی با
شبکه برقرار کنید. این چراغ نشان می دهد که اینترنت از دنیای خارج به مودم شما سرازیر می شود. بسته به نوع مودمی که استفاده می کنید و فناوری ارائه شده سرویس شما اسامی مختلفی مانند Link &ndashSync &ndashADSL نیز برای نامیدن آن استفاده می شوند.
WAN معمولاً اولین یا دومین چراغی خواهد بود که پس از روشن شدن چراغ های پاور و وای فای، باید روشن شود. این چراغ به شما اجازه می دهد بفهمید ارتباط خوبی با دنیای خارج خواهید داشت یا خیر.
اگر این چراغ روشن نشود، می تواند چند معنی داشته باشد. اول از همه می تواند نشانگر وجود خطا در شبکه شما در خیابان یا در محل خاصی از خیابان باشد. همچنین می تواند به این معنی باشد که اتصال مودم شما به سوکت مشکل دارد. این مشکل را می توان با تعویض برطرف کرد. همچنین می تواند از سوکت یا کابل کشی داخل خانه شما باشد. اگر مشکوک به این مشکل هستید، می توانید از تکنسین های آموزش دیده برای حل مشکلات سیم کشی داخلی خود کمک بگیرید. اما اولین کاری که احتمالاً باید انجام دهید این است که با پشتیبانی سرویس خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید آزمایشاتی را روی خط شما انجام دهند.
2-چراغ Internet
چراغ بعدی که باید روشن شود چراغ اینترنت است. وقتی این چراغ چشمک می زند یا روشن است، به این معنی است که ISP و تنظیمات
امنیتی شما تأیید شده اند و اینترنت می تواند به مودم شما جریان داشته باشد.
چند دلیل می تواند باعث عدم کارایی این چراغ شود، مهمترین دلیل این است که تنظیمات ISP خود را وارد مودم نکرده باشید. مودم شما باید از قبل با تمام تنظیمات لازم پیکربندی شود.
اگر مودم جدیدی خریداری کرده اید و می خواهید آن را راه اندازی کنید، می توانید با پشتیبانی سرویس اینترنت خود تماس بگیرید و دستورالعمل های مربوط به راه اندازی را دنبال کنید. برای روشن شدن این چراغ، ابتدا باید چراغ WAN را روشن کنید. پروتکل راه اندازی که مودم شما از طریق آن اجرا می شود به این ترتیب است: مودم در ابتدا با شبکه متصل می شود تا سیگنال اینترنت شما به دستگاه منتقل شود. بعد از اینکه این اتصال را برقرار کرد، باید چراغ WAN روشن باشد. سپس تنظیمات ISP شما را بررسی کرده و سرویس شما را تأیید می کند. پس از تأیید اعتبار، چراغ اینترنت روشن می شود.
3-چراغ WIFI
وقتی WIFI را روی مودم خود فعال می کنید، چراغ WIFI باید روشن باشد. اگر چراغ WIFI را روی مودم خود مشاهده نمی کنید، معمولاً به کمک یک سوئیچ یا یک دکمه می توانید آن را فعال کنید. چراغ WIFI به شما اطلاع می دهد که مودم در حال ارسال سیگنال است، البته این لزوما به معنای انتقال اینترنت نیست.
شما می توانید در شبکه WIFI به موارد دیگر مانند مودم، NAS برای فایل ها و اسناد، چاپگرها و سایر دستگاه های متصل به آن شبکه دسترسی داشته باشید، اما اگر چراغ اینترنت روشن نباشد، اینترنت نخواهید داشت.
4-چراغ Ethernet
این چراغ تنها در صورت روشن بودن کابل اترنت در یکی از درگاه های سوئیچ زرد رنگ که در پشت مودم قرار دارد، روشن می شود. اترنت راهی سریع و مطمئن برای انتقال داده ها از طریق شبکه است. اترنت اجازه می دهد تا دستگاه مستقیماً به پورت های سوئیچ مودم شما متصل شود.
5-چراغ Power
بله، احتمالا این یکی را می شناسید. اما به هر حال به آن نیز اشاره خواهیم کرد. چراغ پاور به شما اطلاع می دهد که اتصال شما به برق اصلی مشکلی ندارد.
6-چراغ Phone
ممکن است برخی روی مودم خود چراغ تلفن نداشته باشند. خط تلفن شما از طریق مودمتان کار می کند. شما تلفن خانه را مستقیماً به مودم وصل می کنید و نه سوکت های تلفن موجود در خانه. وقتی تلفن را به یکی از درگاه های تلفن پشت مودم وصل می کنید، چراغ روشن می شود.
اگر این اتفاق نیفتد، می تواند چند دلیل داشته باشد. اول اینکه، ممکن است تلفنی که به آن وصل هستید با NBN سازگار نباشد. در این صورت بهتر است برای خود یک تلفن جدید تهیه کنید. دلیل دیگر می تواند مشکل پورت باشد، برای این منظور شما باید با پشتیبانی سرویس اینترنت خود تماس بگیرید.
  چرا ممکن است چراغ های مودم روشن باشند اما اینترنت نداشته باشید.
مودم را خاموش و روشن کنید
برخی از مودم ها به دلایلی ممکن است گاهی دچار اشکال شوند، اولین کاری که باید انجام دهید خاموش کردن مودم به مدت ۱۵ ثانیه و سپس روشن کردن مجدد آن است. این کار مودم را به پروتکل راه اندازی مجدد باز می گرداند و ممکن است مشکلی را که ممکن است در سیستم وجود داشته باشد برطرف کند. بنابراین مودم خود را خاموش کرده و سپس دوباره روشن کنید.
اگر بعد از اینکه همه موارد دیگر را امتحان کردید، باز هم مشکل حل نشد، می توانید با جستجوی دکمه ریست، مودم را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانید. از یک سنجاق استفاده کنید و آن را درون سوراخ ریست کنید سپس به مدت ۵ ثانیه مکث کنید تا چراغ پاور چشمک بزند. سپس دوباره وارد تنظیمات خود شوید. امیدوارم مشکل برطرف شده باشد.